QUIET QUITTING – NOWE ZJAWISKO NA RYNKU PRACY
Zaczęło się od niewinnego trendu na TikToku, który przeobraził się w pewnego rodzaju nową filozofię pracy. Quiet quitting wykorzenia niepisaną, ustaloną przez starsze pokolenia kulturę pracy na rzecz robienia tylko tego, czego wymaga od nich umowa i nic więcej.
A więc… quiet quitting nie polega – wbrew pozorom – na cichym odejściu z pracy w sensie dosłownym. Quiet quitting to:
- Praca „od 9:00 do 17:00”
- Sumienne wykonywanie swoich umownych obowiązków za „uczciwe” pieniądze
- Brak wychylania się
- Brak emocjonalnego przywiązania do miejsca pracy
- Rezygnacja z niepłatnych nadgodzin
- Niesprawdzanie maila służbowego w czasie wolnym
- Rezygnacja z zadań, które nie zostały ustalone w umowie
Pokolenie Z zapoczątkowało tzw. cichą rezygnację dzięki postawie otwartej na rozmowy o wyzwaniach, które pojawiają się na rynku pracy.
QUIET QUITTING – GENEZA
Trend „quiet quitting” pojawił się w Stanach Zjednoczonych już w 2022 roku. Został wypromowany przez tiktokera @zaidleppelin. TikTok o tzw. cichym odchodzeniu znacząco wpłynął na amerykański rynek pracy, a teraz dociera także do Polski. Dzieje się tak, ponieważ nowe pokolenia pracowników stawiają na work-life balance, a przede wszystkim – nie boją się mówić o swoich problemach i priorytetach.
Czynniki, które wpłynęły na popularyzację quiet quitting:
- Coraz większa liczba młodych pracowników
- Brak uznania i rekompensaty za nadgodziny
- Powiedzenie „nie” wypaleniu zawodowemu
- Skupienie uwagi na równowadze pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym
QUIET QUITTING – CEL
Instytut Gallupa stworzył raport „State of the Global Workplace” (2022), z którego jasno wynika, że jedynie 14% europejczyków angażuje się w swoją pracę i czerpie z niej szczerą satysfakcję. Młode pokolenia wchodzące na rynek pracy zupełnie inaczej priorytetyzują swoje życie.
Przedstawiciele Pokolenia Z ma zupełnie inne priorytety niż starsze pokolenia, utrzymanie satysfakcji z pracy jest dla nich niezwykle ważne, a quiet quitting wspiera ten proces poprzez:
- zmianę sposobu myślenia i priorytetów
- przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
- dbanie o swoje zdrowie psychiczne
- ograniczenie emocjonalnego angażowania w wykonywaną pracę
- uświadamianie, że poza pracą istnieje życie prywatne, o które powinniśmy dbać
- unikanie nadmiernego stresu spowodowanego ogromną liczbą obowiązków (często przewyższających nasze możliwości)
- znalezienie czasu na odpoczynek, realizowanie swoich pasji oraz spędzanie czasu z bliskimi
QUIET QUITTING – ZAGROŻENIA
Nowy, zyskujący na popularności trend z TikToka może stanowić wyzwanie dla prawidłowego funkcjonowania organizacji. Popularyzacja tego zjawiska wiąże się z wieloma zagrożeniami, tj.:
- spadek produktywności wynikający z minimalnego zaangażowania w wykonywanie obowiązków zawodowych, a co za tym idzie – pogorszenie wyników całej organizacji
- pogorszenie atmosfery w środowisku pracy
- widoczny wzrost rotacji pracowników
- negatywne wrażenia klientów w kontakcie z pracownikami firmy
- brak zaangażowania w innowacyjne, twórcze procesy, kluczowe dla rozwoju i konkurencyjności organizacji
- trudności w komunikacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą ze względu na brak bezpośredniej komunikacji opartej na obustronnym feedbacku
QUIET QUITTING – RECEPTA
Znalezienie recepty na quiet quitting wymaga zrozumienia przyczyn ten zjawiska i podjęcia działań, które dotrą do pracownika. Ważne jest to, że dla wielu osób praca stanowi ważny element życia. Jest ona dobrą okazją do rozwoju osobistego oraz daje możliwość nawiązania relacji społecznych.
Nasi specjaliści wyszczególnili kilka sposobów na walkę z quiet quitting:
- Działania teambuildingowe oraz regularna, otwarta komunikacja z pracownikami: warto zachęcić swój zespół do wyrażania opinii, komunikowania obaw oraz pomysłów na usprawnienie pracy w przyjaznej atmosferze.
- Otwartość na zrozumienie quiet quitting: poczucie niezadowolenia z pracy może mieć wiele przyczyn. Jako pracodawca lub HR ważne jest zrozumienie przyczyn braku satysfakcji z pracy – czy wiąże się on z brakiem uznania, złymi relacjami w zespole, a może niewłaściwym zarządzaniem? Analiza czynników niezadowolenia znacznie ułatwi wdrożenie planu naprawczego wewnątrz firmy.
- Indywidualna ścieżka rozwoju pracownika: ten temat rozwinęliśmy w poprzednim artykule „3 powody, dla których warto personalizować ścieżkę rozwojową pracownika”.
- Efektywne zarządzanie konfliktami: warto skupić swoje działania na skutecznym radzeniu sobie z różnego rodzaju nieporozumieniami w zespole. Zapraszamy do obejrzenia darmowego webinaru „Jak rozbroić tykającą bombę w firmie? – Czyli o tym, jak skutecznie radzić sobie z konfliktem w zespole”
- Rozwój kultury organizacyjnej: istotne jest zwrócenie uwagi na tworzenie pozytywnej atmosfery i kultury organizacji poprzez promowanie (na co dzień) wspólnych wartości, współpracy, wzajemnego szacunku oraz zaufania.
- Monitorowanie wyników: regularna analiza danych może pomóc we wczesnym wykrywaniu problemów, a co z tym idzie – w podjęciu szybkich działań naprawczych.
Walka z nabierającym na popularności quiet quitting wymaga obustronnego zaangażowania – zarządu firmy oraz wszystkich pracowników. Budowanie przyjaznego środowiska pracy to proces, który wiąże się z systematycznym monitorowaniem oraz dostosowywaniem strategii do otrzymanych wyników.